zondag 18 december 2011

Theebrood

Zoals beloofd, nog een ontbijtrecept namelijk theebrood! Ondanks dat het brood heet, lijkt het eigenlijk meer op een cake. Het heeft me een paar keer bakken gekost, maar nu heb ik eindelijk het goede recept. Er staan namelijk erg, erg veel recepten online want theebrood kan je op honderden manieren maken. De eerste 2 keer dat ik dit brood maakte vond ik het te stevig en muffig. Daarom is dit recept met zelfrijzend bakmeel, bakingsoda en sinaasappelrasp. Toen dat probleem was weg, kwam het volgende probleem; welke thee gebruik je? en wat voor vruchtjes enzo doe je er in? De beste thee is toch een zwarte thee, zoals earl grey. Wat ook erg lekker is, is de (nieuwe) dutch tea blend want dat brengt de sinaasappel nog wat extra naar voren. Dan de vruchtjes, wat ik een erg goede combi vond is gedroogde abrikoos, pruim en rozijnen. De beste suiker om te gebruiken is de licht bruine basterdsuiker, want deze geeft een lekker smeuiig effect aan de cake. Ik denk dat je de bakinsoda ook wel kan vervangen door 1 tl bakpoeder. Hopelijk bespaar ik jullie hiermee een hoop (iets wat) mislukte theebroden! Dit recept is ruim genoeg voor 1 cakeblik (zelf maak ik vaak nog een klein cakeje erbij, om mee te nemen naar college).

- 200 gr rozijnen
- 150 gr gedroogde pruimen en abrikozen
- 220 gr lichtbruine basterdsuiker
- 365 gr zelfrijzend bakmeel
- 1 ei
- 300 ml hete thee (gemaakt van 2 1persoonszakjes)
- rasp van 1 sinaasappel
- 1/2 el bakingsoda
- 1 tl chinese 5spice

Snijd de pruimen en abrikozen in kleine stukjes. Vul een schaal met 300 ml heet water met 2 1persoonszakjes thee. Voeg dan de rozijnen, pruimen en abrikozen toe en laat minimaal 3 uur trekken (het liefst minimaal 6).
Verwarm de oven voor op 170C en vet een cakeblik in. Je kan er ook nog wat bakpapier in doen, zodat de cake straks makkelijker uit de vorm komt. Meng alle ingredienten (dus ook het theemengsel er door gieten, inclusief de thee die misschien nog onderin zit) en giet het in het cakeblik. Bak de cake 70 a 80 minuten. Prik met een sateprikker in de cake om te kijken of het theebrood klaar is (als de sateprikker er schoon uit komt is je theebrood klaar).

  Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten