donderdag 22 december 2011

Hele kip met citroen-tijmrub

Lekker, makkelijk en indrukwekkend. Precies wat ik zoek voor de feestdagen! Daarom dit kiprecept, want zo'n hele kip op tafel ziet er erg professioneel uit. Ik moet toegeven dat ik wel even wat moeite had om een hele citroen, bol knoflook, rozemarijn en tijm in de kip te proppen.. Dat slaat natuurlijk nergens op, want de kip is al dood (en het was een bio-kip dus ze heeft nog een goed leventje gehad ook) maar de eerste helft citroen ging toch gepaard met een 'het spijt me kip!'. Gelukkig was het na de citroen al minder vreemd en heb ik de rest er gewoon bij in geduwd.
Dit recept heb ik uit de Delicious en zij bakken de kip in een braadslede. Helaas heb ik die niet, maar mijn braadpan werkte ook prima bij dit recept. En zij serveren er een koffiesaus bij, die vond ik niet zo fantastisch dus heb ik hem weggelaten. Als bijgerecht heb ik krokante knoflook-rozemarijnaardappels en broccoli geserveerd. Venkel zou ook een goed bijgerecht zijn. Een kip van zo'n 1,5 kg is genoeg voor 4 personen.

- 1 hele kip
- 1 citroen
- half bosje tijm
- 6 takjes rozemarijn
- 1 bol knoflook + 2 teentjes
- 2 tl grofgemalen peper
- 4 el olijfolie
- 2 el honing
- 75 gr boter

Begin een dag van te voren of laat de kip in ieder geval 3 uur marineren. Rasp de citroen en snijd hem in vieren. Snijd ook de bol knoflook doormidden. Stop de parten citroen, de knoflook, de rozemarijn en de tijm (houdt 5 takjes tijm achter) in de buikholte van de kip. Snijd de 2 tenen knoflook klein en ris de tijmblaadjes van de 5 takjes tijm. Meng de rasp met de knoflook, tijm, honing, olijfolie en peper. Smeer met deze marinade de kip goed in en zet deze afgedekt in de koelkast.
Zo ziet de kip er uit voordat ze de koelkast in gaat

Verwarm de oven voor op 190C. Haal 1,5 uur voor het diner de kip uit de koelkast. Snijd de helft van de boter in plakjes en leg die op de kip. Plaats de kip in de oven. Leg na 20 minuten de andere helft van de boter op de kip en laat nog 50 minuten in de oven staan tot de kip goudbruin en gaar is. Overgiet de kip af en toe met het braadvocht. Als de kip te donker dreigt te worden, zet de kip dan een richel lager in de oven.
Haal de kip uit de oven en bedek met aluminiumfolie. Laat 10 minuten rusten. Voor het meest spectaculaire effect serveer je de kip in zijn geheel aan tafel. Snijd daar de kip in porties. Dat ziet er misschien wat lastig uit, maar het is best simpel; snijdt de filets er boven af, dan de bouten (met enig gepruts) en de wings. De meeste smaak van de rub zit in het vel, dus serveer dat er zeker bij. Eet smakelijk!

1 opmerking:

  1. Dit ga ik zeker eens door de week proberen! Lekker makkelijk receptje! Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen