donderdag 1 september 2011

Mislukte visbouillon en lekkere bouillabaisse

Ik wou graag een keer visbouillon maken. Nou heb ik wel eens bouillabaise gemaakt, maar maak ik met de visfond van de Albert Heijn. Daarom heb ik deze keer samen met mijn vriend wijting, gamba's en krabscharen op de markt gekocht. Zoals je hieronder op de foto kan zien, lag mijn hele aanrechtje vol met vis en visresten. (Beetje klein keukentje, zeker met 2 personen tegelijkertijd, maar ik ben natuurlijk ook nog student!)

Eerst hebben we de garnalen ontschaalt en de wijting gefileerd. Daarna zijn we begonnen aan de krabscharen. Deze zien er nogal onsmakelijk uit, ze hebben vreemde zwarte gedeeltes die niet schoon te spoelen zijn. Dan maar open kraken, dus met de notenkraker de krabschaar (na flink duwen op de kraker) open gemaakt. In zo'n schaar zit eigenlijk verbazigwekkend weinig krabvlees, zeker voor de hoeveelheid moeite die je ervoor moet doen. Dan alle resten in de pan gedaan, licht aangebakken en water toegevoegd.
Aan de soep hebben weook nog een stengel bleekselderij, een kwart venkel, zout, laurier, tijm en 3 peperkorrels toegevoegd. Dit heeft zo'n 1,5uur op het vuur gestaan.
En dan de bouillon proeven! Helaas, niet zo lekker geworden. De kleur was eerst wat grijzig maar werd beter dankzij de groentes, alleen is de smaak niet beter geworden. Na een flinke hoeveelheid zout werd de smaak wel beter, maar ik zou er nog steeds geen kop van opeten.

Daarom hou ik het de eerste tijd maar bij mijn bouillabaisse. Voor mijn gevoel is bouillabaisse de echte, originele vissoep is. Het is een traditioneel frans gerecht, maar men zegt dat deze soep zelfs al geserveerd werd in de Griekse oudheid! Zelf hou ik echt van bouillabaisse; het heeft een mooie kleur, klinkt toch best indrukwekkend en is nog lekker ook! Bovendien kan je zelf bepalen hoe duur (of goedkoop) je deze soep wil maken. Je kan allerlei verse mooie vis en zeevruchten kopen maar je kan ook het diepvries-pakket van de AH nemen(iets minder lekker, maar aan het einde van de maand heb je weinig keuze..). Bij dit recept speel ik vaak vals door een visfond te gebruiken, dat gaat me kennelijk toch wat beter af dan de visbouillon zelf maken! En dit is ook een recept dat je makkelijk kan verdubbelen. Zelf heb ik deze soep laatst gemaakt voor mijn jaarclub, dus voor 10 dames, en dat kostte even weinig moeite als voor 2 personen! Bouillabaisse wordt traditioneel geserveerd met stokbrood en rouille. Ik gebruik een makkelijke versie in dit recept om de rouille na te maken, maar je kan natuurlijk ook zelf de mayonaise maken of de echte rouille maken (zelf vind ik deze rouille wel goed, anders krijg je zoveel tomaatsmaken). Al met al kost dit recept zo'n 30 min. om te maken. (recept is voor 4 personen)

olijfolie
2 uien, fijngesneden
3 teentjes knoflook, fijngesneden
400 gr tomatenblokjes (1 blik)
380 ml visfond 1 sinaasappel, schoongeboend
1 envelopje saffraan
4 eetlepels mayonaise
1/2 rode peper, fijngesneden
1/2 stokbrood, in schuine plakken
500 gr gemengde zeevruchten (diepvries AH)
200 g kabeljauwfilet, in stukken
Peterselie als garnering
Verhit een flinke scheut olie in een soeppan en bak hierin de ui en 2 teentjes knoflook goudbruin. Schenk er de tomatenblokjes, visfond en 250 ml water bij en breng het geheel aan de kook. Rasp of schil 1/4 sinaasappelschil af en voeg dit samen met de saffraan en peper toe. Laat de soep 20 min. op laag vuur doorpruttelen met de deksel schuin op de pan. Meng ondertusssen de mayonaise met de rest van de knoflook en rode peper. Voeg versgemalen peper toe. Bestrijk de sneetjes stokbrood met wat olie en grill ze in de grillpan. Voeg de zeevruchten en daarna de kabeljauw toe en laat doorkoken tot alles gaar en warm is. Breng de bouillabaisse op smaak met zout en peper (en optioneel wat peterselie). Serveer met de rouille en het stokbrood. Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten