donderdag 29 september 2011

De allerlekkerste lasagne

Als je deze lasagne hebt gegeten, wil je echt nooit meer de normale! Oke, het is wel even wat meer werk dan standaard lasagne, maar ik heb het er echt voor over. Ik denk dat ik dit recept een keertje bij masterchef Australia heb gezien, maar ik heb het ondertussen wel wat aangepast. Het is wel een wat vreemd recept, lasagne met ei, aardappel en gehaktballen, maar probeer het maar dan snap je wat ik bedoel :)

1 kg tomaten (zaden eruit. In het orginele recept zijn ze ook nog gepeld.)
600 gr half om half gehakt
250 gr paneermeel
6 eieren
725 ml olijfolie
1 kg uien
400 ml tomatenpuree uit pot
3 takjes rozemarijn
6 takjes tijm
10 sjalotjes (gepeld, niet snijden!)
20 tenen knolfook (gepeld, niet snijden!)
70 gr pecorino (of parmezaan)
7 kleine aardappels
100 gr mozzarella
16 plakken prosciutto
70 gr peterselie
3 el marjolein
lasagnebladen (of verse lasagne : 300 gr bloem mengen met 3 middelgrote eieren en 1 tl olijfolie)

Begin met de tomaten/ui saus: Snij de uien en tomaten klein. Schenk 125 ml olie in een koekenpan, op medium warmte. Doe hier de uien in en laat voor 10 a 15 min. koken (of totdat ze goudbruin zijn). Voeg de tomaten, de tomatenpuree, de takjes rozemarijn en 4 takjes tijm toe. Zet de deksel erop en laat zachtjes doorkoken voor 45 tot 60 minuten.
Maak ondertussen de gehaktballetjes. Meng het gehakt met de paneermeel en 1 ei. Voeg zout en peper toe. Rol er 2 cm grote balletjes van. Voeg ze toe aan de tomatenui-saus en laat ze de laatste 20 a 30 minuten meekoken. Haal de pan daarna van het vuur.
Terwijl de saus met ballen rustig staat door pruttelen, voeg je de hele sjalotjes (alleen schil eraf) toe aan een steelpan met 500 ml olijfolie. Laat deze heel zachtjes stoven voor zo'n 10 minuten. Voeg dan de gepelde knoflooktenen toe en laat nog zo'n 15 minuten doorstoven. Let op dat de olijfolie niet te heet wordt! Zet ondertussen ook een pan water op voor de aardappelen. Schil de aardappelen en kook ze 20 minuten in water met zout. Laat ze dan afkoelen en snijdt ze in plakjes.
Verwarm de oven voor op 165C. Kook dan de eieren, vanaf dat het water kookt 10 minuten. Giet de sjalot en knoflook af, maar bewaar de olie! Doe de sjalot in een koekenpan en voeg hier wat van de olie aan toe. Bak de sjalot voor zo'n 2 a 3 min. Voeg dan de knoflook toe en bak nog een paar minuten. Haal van de laatste 2 tijmtakjes de blaadjes af en voeg deze toe. Haal ze dan de sjalot en knoflook uit de pan en laat uitlekken op wat keukenpapier. Laat de eieren afkoelen en pel ze.
Sprenkel wat olijfolie in een ovenschaal. Doe hier wat zout en pecorino overheen. Bedek dit met de lasagnebladen. Doe de helft van de saus met de helft van de balletjes erop. Verdeel de helft van de aardappelen, ei , sjalot, knoflook en mozzarella er over. Doe er de helft van de peterselie en marjolein over, verdeel de plakken prosciutto er op, rasp er wat pecorino over en plaats er weer lasagnebladen op. Druk aan om de lucht eruit te persen. Herhaal dan wat je net hebt gedaan, met de overige helft. Hou wat tomatensaus over, want die komt bovenop de laag lasagnebladen. Rasp daar nog wat pecorino over.
Bekleed de ovenschaal met aluminiumfolie (glimmende kant naar beneden). Zet in de oven voor 45 minuten. Haal de laatste 5 minuten de folie eraf voor een mooie bovenkant. Eet smakelijk!

3 opmerkingen:

  1. In het engelse recept moeten de shallotten 1,5u in de olie op laag vuur koken. Dan de knoflookteentjes erbij, en nog eens 1 uurtje.
    Dus al met al 2,5uur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja dat staat inderdaad in het masterchef Australia recept, maar ik heb het recept wat naar eigen smaak aangepast. Persoonlijk vind ik dat de 2,5uur lang en niet nodig(ook niet voor meer smaak), daarom heb ik het recept aangepast, na wat testlasagnes.

    Maar het is natuurlijk eigen keuze of je kiest voor 2,5uur of voor mijn manier!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ga het vandaag op jou manier proberen :D
    De MC versie vond ik ook errug lekker, maar wel een hele voorbereiding om 2,5u op t fornuis te hebben.

    Groetjes,
    Yvon

    (Ik hoop niet dat hier nu zo'n 20 antwoorden staan, want ik krijg steeds een foutmelding, en probeer het telkens op een andere manier te posten)

    BeantwoordenVerwijderen