zondag 25 september 2011

Zelf focaccia maken

Ik had vandaag wat tijd over, dus heb ik een focaccia gemaakt! Spullen voor een lekkere focaccia heeft iedereen altijd wel in huis, alleen moet je de tijd hebben om te wachten tot het deeg goed is gerezen. Toevallig had ik nog wat vijgen en spek in huis, dus de ene helft van de focaccia heb is daarmee bedekt en de andere helft is simpel met wat verse rozemarijn en grof zeezout. Eigenlijk kan alles wel op een focaccia, vooral alles wat Italiaans is. Ook lekker is bijvoorbeeld met vijgen en gorgonzola of wat gedroogde tomaatjes en olijf. Ik heb er ook wat foto's van gemaakt, dat vind ik zelf namelijk altijd wel handig bij een recept dat ik op internet vind. Dit recept is genoeg brood voor lunch voor 4 of hapjes voor 8.

7 gr gedroogde gist (of 25 gr verse)
1 el suiker
500 gr gezeefde bloem
paar draaien zout
7 el goede olijfolie
topping

Meng de gist met 310 ml lauwwarm water. Roer een beetje en laat dan paar minuten staan (het gaat dan wat bruisen). Zeef de bloem in een ruime kom of op een werkplek. Maak in het midden een kuiltje en schenk daar het gistwater en 4 el olijfolie. Maak er een samenhangend deeg van met je handen. Voeg dan de suiker en zout toe en kneed het deeg goed door (zo'n 10 a 15 minuten flink kneden. Het hoort een beetje te plakken aan je handen, dus voeg nu geen extra bloem toe! Je moet goed hard het deeg kneden, gooi het bijvoorbeeld ook een paar keer hard op het werkvlak). Het deeg is goed als het elastisch en zacht aanvoelt. Olie een kom heel licht in en leg hier het deeg is. Bedek met een doek en leg op een warme plek (zelf heb ik mijn kom op mijn gasfornuis gezet en de oven op 100C aangezet. Door de warmte die vanuit de oven door mijn fornuis gaat, duurde het maar een uur voordat het deeg verdubbelt was. Bij kamertemperatuur duurt het zo'n 2 uur).


 Als het deeg is verdubbelt zoals op de foto, moet je het weer goed doorkneden om het gist opnieuw te activeren. Druk dan het deeg op een met bakpapier beklede bakplaat. Maak er een focaccia-vorm van en besmeer licht met olijfolie. Prik met je vingers er om de paar centimer er een gaatje in. Dek het deeg af met plasticfolie en laat nog 45 minuten rijzen. Verwarm de oven voor op 200C. Verdeel je topping over het deeg (pas op, niet te veel in het deeg drukken anders zakt het in) en bak de focacci in 30 min. lichtbruin. Dit was mijn eindresultaat!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten