woensdag 15 juni 2011

Panna cotta

Dit is een van mijn favorite toetjes. Ik heb dit toetje dan ook heel vaak en op allerlei manieren gemaakt. Al het oefenen met panna cotta heeft ook zijn vruchten al afgeworpen, aangezien ik er vorig jaar een wedstrijd mee had gewonnen waardoor mijn recept in de Allerhande (van de Albert Heijn) mocht staan! Helaas heeft de AHredactie wel mijn recept aangepast, zodat het er mooier op de foto uitzag. Nou vind ik zelf de smaak belangrijker, maar oke.. Hieronder mijn recept zoals hij orgineel was, voor 4 personen;

Yoghurt pannacotta met port-vijgen
- 3 gedroogde vijgen
- 3 blaadjes gelatine
- 250 ml slagroom
- 100 ml volle yoghurt
- 120 gr suiker
- 40 ml port
- 1 vanillestokje
Begin met de vijgen klein te snijden. Breng deze samen met de port en 30 gr. suiker in een steelpan aan de kook. Laat dit 2 minuten op zacht vuur staan, daarna laten afkoelen..
Leg de blaadjes gelatine 5 a 10 min. in wat koud water. Schenk ondertussen de room in een steelpan en voeg de rest van de suiker en het vanillestokje toe. Breng dit aan de kook en laat dit 5 minuten tegen de kook aan doorgaan. Haal het vanillestokje uit de room en doe de merg in het roommengsel. Knijp de gelatine uit en roer door de room heen. Mengsel ong. 15 minuten laten afkoelen.
Schenk de yoghurt bij het roommengsel doen en roer dit goed door. Verdeel het mengsel over 4 vormpjes. Laat in elk vormpje wat vijgenmengsel zakken. Laat nu de vormpjes minimaal 2uur opstijven in de koelkast.
Lekker om te serveren met een glaasje port (zelfde als gebruikt is in de panna cotta). Wat ik zelf heel lekker vind aan dit recept is dat je af en toe wat kleine stukjes port-vijg proeft tussen de vanille panna cotta.

Na dit recept heb ik nog allerie andere soorten panna cotta gemaakt. Eigenlijk kan je varieren met de smaken, als je maar het basisrecept gebruikt. Ik gebruik dit al basisrecept;
- 2 blaadjes gelatine
- 150 ml slagroom
- 100 ml melk
- 50 gr suiker
- 1/2 vanillestokje
Hier hetzelfde idee als bij de yoghurt panna cotta; Week de gelatine in koud water. Breng in een steelpan de slagroom, melk, suiker en vanillestokje aan de kook. Laat afkoelen en giet in de vormpjes. Zet deze 2 uur in de koelkast.

Een paar voorbeelden van mijn favoriete variaties;
- vervang de suiker door bruine suiker. Doe 30 gr bevoren rood fruit in een kommetje en zet deze in de magnetron. Zet het fruit zo lang in de magnetron, dat het lijkt alsof het een compote is geworden. Als de pannacotta 2 uur in de koelkast heeft gestaan, kan je er de afgekoelde of warme compote overheen gieten. Let op, als je warme compote gebruikt. Want gelatine wordt weer vloeibaar als het weer warm is. Je kan dit tegen gaan door agar agar te gebruiken.
- Kook 3 stuks steranijs mee door het roommengsel. Laat dit mengsel zo'n 15 minuten zachtjes doorkoken. Haal de stukjes steranijs eruit en schenk in de vormpjes. Terwijl de panna cotta in de koelkast staat, kan je een sinaasappellaagje maken. Week 1/3 gelatineblaadje in koud water. Meng 2 el sinaasappellikeur met 2 el water en wat sinaasappelsap. De smaak moet iets te sterk zijn, want in de kou wordt de smaak zwakker. Maak dit sinaasappelmengsel kort warm en voeg de gelatine toe. Laat afkoelen. Giet het over de panna cotta heen als deze 2uur in de koelkast heeft gestaan en zet nog een keer zo'n 20 minuten in de koelkast.

Probeer ook eens met koffie en whisky of perzik en kardemom. Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten