woensdag 15 juni 2011

Jambalaya met eigen garnalenbouillon

Eindelijk, mijn eerste bericht! Ik was al langer van plan om een blog te starten, maar ik heb het uitgesteld, vergeten, weinig tijd gehad.. Helaas ben ik niet de beste schrijver, maar mijn recepten en kookavonturen wil ik graag met anderen delen. Dus bij deze;

Ik zag Jamie's American Roadtrip op TV en daar kwam ik dit recept tegen. Het gerecht heet jambalaya en komt uit de staat Louisiana. Het doet mij een beetje denken aan de Spaanse paella, omdat hier ook kip en garnalen in zitten. Zelf vond ik dit recept erg geslaagd! Ik heb eerst de garnalen/kipbouillon gemaakt en deze daarna gebruikt in de jambalaya. Dit recept is voor 2 personen.

- 4 gamba's (nog heel, met schalen en kop!)
- olijfolie
- 2 blaadjes laurier
- 1 a 2 takjes tijm
- 4 zwarte peperkorrels
- 1/2 blokje kippenbouillon
Ontschaal de gamba's en doe deze schalen en koppen in een pan. Bak deze aan en voeg water toe zodat de garnalen onder water staan. Druk de koppen een beetje in, want hier zit de meeste smaak in. Dan de specerijen toevoegen en 20 a 30 minuten laten koken.

Deze bouillon heb ik toegevoegd bij de rest van het gerecht. Je kan ook gewoon kippenbouillon toevoegen in plaats van de garnalenbouillon. En ik wou graag een keer okra(of oker) proberen, vandaar dat die hier ook in zit. Achteraf gezien was dit misschien niet het beste recept ervoor, want je ziet de okra niet meer terug doordat hij tot pulp gekookt wordt in die 25 minuten. Dan het recept;
- 1 kippendij
- 1 kipdrumstick
-zeezout, zwarte peper
- cayennepeper
- olijfolie
- 150 gr chorizo
- 1 kleine ui, grofgehakt
- 1 rode paprika, grofgehakt
- 1 stengels bleekselderij
- 1 laurierblaadjes
- 1 takje tijm
- 2 tenen knoflook, in plakjes
- 1/2 rode peper, kleingesneden
- 100 gr tomatenblokjes uit blik
-  350 ml garnalen/kipbouillon
- 180 gr rijst
- 4 garnalen, gepeld en schoongemaakt
- evt 50 gr okra, in plakjes
Wrijf de kipstukken in met zout, peper en cayennapeper. Snij de chorizo in stukjes. Bak deze in wat olijfolie met de kip in een braadpan (of grote kookpan). Voeg na 5 min. de ui, paprika, bleekselderij, laurier, tijm en wat zout en peper toe. Laat op een matig vuur 10-12 minuten koken terwijl je vaak doorroert.
Als de groenten zacht zijn, de knoflook en peper toevoegen. En als je de okra gebruikt, moet die ook hier toegevoegd worden. Roer een minuutje door en voeg de tomaten, het blokje en de bouillon toe. Breng aan de kook, draai het vuur laag en laat het 25 minuten doorpruttelen. Voeg dan de rijst toe en laat nog zo´n 15 min. doorkoken. Voeg de laatste 5 minuten de garnalen toe.

Ik vond het echt een lekker recept! Makkelijk om te maken en weinig handelingen. Eet smakelijk :)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten