donderdag 15 januari 2015

Nieuw Zeelandse gekruide aardappelpartjes

Het afgelopen half jaar heb ik in Australie gestudeerd, in Sydney. Nadat ik mijn studie had afgerond, ben ik doorgereisd om het prachtige Nieuw Zeeland te bezoeken. Dat is de plek waar ik dit gerecht tegen ben gekomen. Dit recept stond op elke menu kaart in Nieuw Zeeland, maar was vooral bedoeld als lekkere snack op een feestje of na uitgaan. Helaas heb ik nooit een origineel recept gevraagd of een foto gemaakt, maar dit komt aardig dichtbij!

Het is niet de meest gezonde snack, zeker aangezien de Nieuw Zeelanders de aardappels bijna verdrinken in zure room, chili saus en kaas, maar om dit gerecht toch iets gezonder wilt maken kies ik voor een bereiding in de oven in plaats van de frituur!



Nieuw Zeelandse gekruide aardappelpartjes
6 - 8 personen

- 1 el van elk: komijn, koriander, paprika poeder (allen gemalen)
- 1/2 tl chili poeder
- 1 kg aardappelen, schoon geboend (dus niet geschild!)
- scheutje olie, ong. 2 el
- 2 lente uitjes
- klein bosje koriander
- naar smaak: zure room, zoete chili saus en geraspte kaas

Bereiding
Snijd de aardappels in parten, probeer de parten ongeveer even groot te snijden. Meng de partjes met de specerijen en olie. Leg ze op een bakblik bekleed met bakpapier en bak ze 25 minuten in de oven.

Verdeel de zure room, zoete chili saus en geraspte kaas over de aardappels. Zet de partjes terug in de oven totdat de kaas is gesmolten. Snijd ondertussen de lente uitjes en korianderblaadjes klein. Verdeel de lente uitjes en korianderblaadjes over de aardappelpartjes als deze uit de oven komen.

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten